17. jun, 2015

John Frostbrug onterecht in top tien van Europese bruggen

Reiszoekmachine GoEuro (http://blog.goeuro.nl/bruggen/) heeft de John Frostbrug in Arnhem opgenomen in een lijst van 'tien betoverende bruggen in Europa'. Aanleiding voor die verkiezing is de historie van de overspanning die zo'n grote rol speelde bij operatie Market Garden in de Tweede Wereldoorlog. 

Ook hieruit blijkt de grote invloed van het gemythologiseerde verhaal over de zogenaamde ‘slag om Arnhem’ en A Bridge Too Far. Lichtbewapende luchtlandingstroepen zonder ondersteuning konden immers geen slag leveren met een zwaarbewapende tegenstander met ondersteuning van (pantser)voertuigen, vliegtuigen en tanks. Bovendien was Arnhem helemaal geen doel. Arnhem, de Neder-Rijn en de Rijnbrug waren ook geen ‘brug te ver’. Circa zevenhonderd man van de 1ste Britse Luchtlandingsdivisie wisten gebouwen aan weerszijden van de noordelijke toegangsweg tot de brug te bereiken. Vanuit defensieve posities hielden ze deze toegangsweg onder vuur. Ze slaagden niet in hun opdracht zowel de noordelijke als de zuidelijke toegangsweg tot de brug veilig te stellen. Een overspanning is het bruggedeelte dat niet rust op de oever of kant, maar tussen twee brugpijlers. De overspanning van de verkeersbrug bij Arnhem speelde dus geen ‘grote rol’ tijdens operatie Market Garden; zelfs geen enkele rol. De brug was geen doel van de grondtroepen en kon voor die troepen dan ook geen ‘brug te ver’ te zijn. 

Het einddoel van de Britse luchtlandingsdivisie was de vorming van een bruggenhoofd tussen de Westerbouwing en de spoorbrug bij Westervoort. Dat bruggenhoofd moest dienen als opstelplaats voor het Britse Tweede Leger. De vestiging van dit bruggenhoofd was voor de Britten een ‘brug te ver’.

Het einddoel van operatie Market Garden en dus van de grondtroepen was de vorming van een bruggenhoofd ten noorden van de Neder-Rijn. Dit bruggenhoofd moest  diepe uitlopers hebben over de IJssel bij Zwolle, Deventer en Zutphen. De vorming van dit bruggenhoofd was voor het Britse Tweede Leger een ‘brug te ver.

Operatie Market Garden was een ‘brug te ver’ voor de geallieerden, vooral voor Montgomery.

GoEuro beoogt onder meer het bevorderen van stedentrips. De verstrekte informatie bij de John Frostbrug is ver beneden peil. Duidelijk is weer dat het gaat om bevordering van toerisme zonder het bieden van juiste historische informatie. Juist is uitsluitend de bouw van de brug van 1932 tot 1935. De brug is volgens GoEuro een ‘speciale verkeersbrug’ (onzin) over de Rijn (bedoeld is de Neder-Rijn) die vernoemd is naar J. D. Frost van het 2de bataljon van de 1ste Britse luchtlandingsbrigade (parachutistenbrigade). Frost slaagde er in de brug te bereiken (nee, uitsluitend gebouwen naast de noordelijke toegangsweg), maar kon de zuidelijke toegangsweg niet geheel in bezit nemen (helemaal niet). De brug is tijdens de Tweede Wereldoorlog vernield (10 mei 1940) en hersteld als pontonbrug (in 1944 was er dus geen brug). GoEuro gaat voorbij aan de door Duitsers herstelde brug na mei 1940 en de 7 oktober 1944 door de geallieerden vernielde brug. De pontonbrug lag overigens al jaren iets westelijker. De verkeersbrug is in 1949 en 1950 herbouwd en speelde een rol in de film A Bridge Too Far (nee, dat was de brug bij Deventer).

Het verdient aanbeveling geen gebruik te maken van organisaties die zulke slechte informatie verstrekken.

Meest recente reacties

19.03 | 09:31

Dank u wel. Ik doe mijn best en beleef er genoegen aan.

18.03 | 23:54

Wat een geluk dat er nog historici zijn die critisch kunnen lezen en denken!

18.01 | 11:11

Ik heb het al veel aandacht gegeven, maar de mythen en geschiedvervalsingen zijn taai.
06 44015372 of j.brouwer201@upcmail.nl

18.01 | 09:43

Geachte heer Brouwer,

Ik zou graag met u in contact komen om (nog) meer te weten te komen over deze 'kwestie'. Dit verhaal verdient meer aandacht.

Deel deze pagina